sebab awak comel, klik kat bawah ni :)

Friday, 26 February 2010

SEMPURNA


aku terfikir,
ada kekurangan yang aku tahu,
tapi mereka tak tahu,
ada kekurangan yang aku tak tahu,
tapi mereka tahu,
ada kekurangan yang aku dan mereka tahu,
ada juga kekurangan yang aku dan mereka tak tahu,
tapi,
yang Maha Esa tahu.

sedang aku mengimbau,
aku percaya,
kekurangan itu juga rahmat,
kekurangan itu kesempurnaan,
kerana aku merasainya.

tiada apa yang sempurna melainkan-NYA,
kekurangan bukan musibah,
tapi ia juga anugerah,
antara kita sedar atau tidak,
ia memang anugerah.


kekurangan itu mengindahkan,
kekurangan itu mematangkan,
kekurangan itu keperluan,
kerana kekuranganlah,
lahirnya kesempurnaan.

siapa kata hidupnya sempurna?
benarkah sempurna?
kenyataan hidup,
kekurangan menyebabkan manusia mengejar kesempurnaan,
tapi,apakah kesempurnaan?
sekadar untuk kepuasan sendiri?
kesempurnaan di mata orang lain?
atau kesempurnaan di sisi yang Maha Pencipta?


usia muda ini membuatkan aku lalai,
mencari hala tuju,
meraba dalam kegelapan,
tanpa seorang pun yang membantu,
tika itu,aku terasa kekurangan,

tapi, 
masih ada yang menyayangi,
membantu, melengkapkan kekurangan,
membimbing tanganku,
kepada-Nya,
terima kasih kepada kamu.
semoga Allah merahmatimu,
kerana telah menyempurnakan sebahagian hidupku,
mungkin tanpa kamu sedari.












Dapatkan Mesej Bergambar di Sini 


jide!: hanyalah sekadar,dari saya yang sudah tamat peperiksaan.

Tuesday, 23 February 2010

kukirakautahu

"Mati la aku balik ni aku memang kene balik sorang-sorang". tadi akak aku da cakap yang dia tak dapat jemput aku malam ini. sebab dia ade kerja lain. aku pun lepas kelas malam tu habis. cam biasa la. aku jalan sendirian. menuju ke pintu pagar depan sekolah aku tu. 

Sedang aku kelam-kabut jalan tu. datang la seorang budak laki ni. Aku sebenarnya tak paham gak mula-mula. asal la dengan dia. sebabnya, aku memang tak pernah cakap dengan budak laki. dari aku darjah 1 sampai darjah 6. langsung tak cakap la. kalu aku kenal pun. nasib baik. dia classmate aku. tapi aku tahu nama dia jewk. ******. 

Dia dengan selamba memanggil aku,"hey,tiena". aku pown berpaling la ke arah dia. tetibe dia terus cakap camni "nanti kan tiena,bila kau besar nanti. takde orang na kahwin dengan kau". aku pun agak tergamam waktu tu. sebab aku tak faham ape motif dia. cakap aku camtu. aku tak pernah cakap dengan dia. cakap pasal dia. dlm hatiku waktu tu. memang bengang gila la. pehal la nan budak nie?!

Aku jawab gak la "ka pehal? biarlah, sebabnya aku bukan nak kahwin dengan kau pun". pastu aku pun bla bodo jewk la. sengal gile la budak tu. aku rasa lawak jewk ape yang terjadi dulu. dah hampir bertahun-tahun gak la.tapi,aku still tak boleh lupa. kalau orang lain aku tak tahu la. tapi bg aku. apa yang dia ckp tu agak sensi la. mahu tak nya. kalau la aku tak kahwin. hahaha. takut kowt. andartu? andalusia?

Tapi, aku nan budak yang cakap begitu pada aku dulu. sudah berkawan. tapi, taklah rapat. biasa-biasa jewk. stok membe-membe. sebab dia sekolah menengah sekali dengan aku kot. aku ada la ckp kat dia. dulu aku menyampah la ngan dia. lepas dia cakap camtu kat aku.huhu. carik pasal lagi.tapi aku tak de la nak berdendam. cume memori itu membuatkan aku mengingati dia sampai sekarang.******. sengal la.

Itu tak penting. tapi, aku agak trauma la. takut tak kawen. mahu tak. tapi, walaupun aku masih bujang sekarang.aku masih tak kisah la. sebab muda lagi sebenarnya. baru 19 kowt. tapi, aku tahu. jodoh pertemuan itu di tangan Tuhan. aku akan menemuinya nanti. aku akan tetap tunggu. dan terus berdoa sampai kapan pun. amin~~

setiap orang yang baik akan bersama orang yang baik. tapi baiknya seseorang tak adil untuk dihakimi oleh manusia biasa. cuma Yang Maha Kuasa mengetahuinya. jadi, berusahalah untuk jadik yang terbaik disisi-NYA. 


first day at school

 Sebenarnya ini hari pertama sekolah. selepas dua minggu aku bercuti. Tapi, agak rilek kelas hari ini. sebabnya. tak belaja chapter baru lagi. sepatutnya kene habiskan chapter baru tu. sebab jumaat nie ade test. adess. Nasib aku agak baek hari ini. Kerana laoshiku tidak meminta kerja sekolah semase cuti. group work. sebab aku nan membe-membe aku tak wat pown. berani mati tol. tapi, kalu laoshi mintak. nganga la jawabnya. seyez. mati. mampus. aku wat bodow jewk. aku tataw.haahahaha.

aktiviti best hari ini.nyanyi ramai-ramai.haha. lawak jewk. aku da la saket tekak sepanjang mase. walaupun aku kaki karok.huhu~~ besh la. sebab dua jam kowt layan lagu yang sama. tak perlu belajar.
tajuk lagu : tian mimi(sweet honey)
http://www.youtube.com/watch?v=SE-HlEG9m7I
na tahu? usha kat cini. besh kowt. haha. jiwang. 


harap,harapan tidak tinggal harapan.
saya nak KURUSKAN badan la. letih da. mok cgt. dan semakin mok.mok.benar. gemuk. adess~~

saya akan STUDY sungguh-sungguh. borinkla. na wat pew ag.ak mmg dtg cni na study kowt.huhu.


because i do LOVE U, so i will never let u go.
jadi. jangan tiggalkan diriku.



tak besh cgt la sebenarnya. sebab sekarang, internet asyik buat hal je. bukan apa, sebab kat china ni. kebanyakan web luar dari china di 'block'. suoyi, byk yang tak leh bukak. termasuk facebook. tapi, disebabkan wujudnya. VPN.PACKETIX. buleh gak bukak. tapi,sejak akhir-akhir ni. asyik wat hal jewk. so, aku pown bile ade mood. na bukak blog. tetibe hilang mood. coz server wat hal. siot je.jadik aku tak leh na berkarya wat ,masa skang.

我想告:maafla. aku na fokus study. na exam la. doakan aku.



Sunday, 21 February 2010

rindu tembikai

wah. aku sedang membaham pisang. seyezly,bapak rindu kat tembikai. baru aku tahu. kat cini mmg suwsa na jumpe tembikai. aku ingatkan stok da abesh. cis. tapi,tyme diskusi sal tembikai nie. ramai ckp. kat cini mmg takde tembikai. takde. 
 
agak kecewa aku. ke tembikai bermusim? ade ke? adess. windu giler nan tembikai. ingat lak tyme pose dulu-dulu. sebiji tu aku leh mkn sorang jewk. sekali adap.hahaha. besh kowt. mkn gune sudu. waaaah. tembikai.
aku sebenarnye x la excited sangat na mmbeli tembikai kat cini. sebabnye, malas sebab mengenangkan kene angkut bawak balek bilik buah yg besaw tu.sow,tiap kali pegi pasar mmg la rase na makan tembikai. tapi, tak sanggup beli coz berat kowt. jadik aku pown tak usha la tembikai kat pasa tu.haha.

selalu pown aku beli strawbery. sedap kowt. manis la jugak. aku suka la. gpown, tak la berat sangat. cm tembikai. hahaha.tapi. seyez. aku rindu gile tembikai. da la manis. besh. sedap. enak. oh,tembikai. rindu ni. tembikai.
paleng-paleng,selalu gak aku beli pisang. pisang nie besh la jugak. da la besaw. tapi tak la sebesar tembikai. jadi, aku maseh bertimbang rase utk mmbeli pisang apabila aku ke pasar. kalu mkn 1 pisang nie pown aku suda kekenyangan. kowt. walaupun takla kenyang sangat. btw,aku tetap na tembikai. rindu gile kat tembikai.
tapi, aku sebenarnya tak la betul-betul kaji ag, betul ke kat sini mmg takde tembikai. tak puas aty rase. ade plak. macam-macam buah ade. tetibe, tembikai takde. pellik jewk rase. t la aku teruskan usaha aku. nak tanye senior, na g nengok-nengok kat pasar  yg aku selalu g tu.nan pasa-pasa laen skali. na tanye, ade tembikai tak? seriusly. rindu u. tembikai.

 

teman,andai kata ade sesiape makan tembikai tu. ingat lah kat aku. aku yang sangat merindui tembikai. yg bewarna merah itu. tembikai. seyez. tapi, takde la sampai kempunan. lagipun, kat sini memang suwsa kowt. na dapat stok makanan. yang sama seperti. di rumahku. malaysia. malaysiaku. huhu. 

jap, kalu la ade kawan-kawan aku kat cini terjumpe tembikai. bawaklah pulang skewt tuk aku. takya la kire beratnya. bukan selalu. tembikai. beshnya. harga pown taklah mahal sangat. besh lak tu. kalu kat mlysia. kat mane-mane pown ade. di mana jua. anda berada. tembikai.

kalu aku dapat jus tembikai pown besh da rase. atleast aku buleh rase. tembikai yg enak. tapi, ade ke jus tembikai? jus tembikai? tembikai? rindu nie. na carik katne la jus nie. adekah ia sesedap tembikai sebenar? tembikai. adess~~

akhir buatku, pada yg dirindui. tembikai. moga aku maseh sempat bertemu mu. aku lapa lagik sebenarnye. kerna pisang tak dapat menandingimu. seyez. tembikai lagik kenyang. aku na makan tembikai. andai kate. aku menjumpainya.

daripada : yang merindui tembikai. tiena yang sengal~~


 
 

Saturday, 20 February 2010

hatiku



Aku berdiri di sudut itu,
Memandang ke arah cahaya bulan,
dulu, kita pernah  berbicara,
tentang itu.
tapi,sekadar bicara,
yang tiada penghujungnya,
mungkin hanya bicara kosong,
buatmu. bukan buatku.
Hatiku telah mati untuk itu,
tiada rasa, tiada kata, tiada apa.
hanya membisu.
dan membisu.
Hingga kini,
mungkin angin membisikkan khabar itu,
aku pasrah.
dengar utusan angin,
dari aku,
mungkin tiada siapa tahu,
kerna saat tak memberi peluang bagiku,
memberi jawapan itu.
Hampir luluh hatiku,
kerna hadirnya gundah gulana,
sayu. sangat sayu.
walaupun, masih kuat kakiku berdiri di sini,
tapi,
tiada siapa tahu,
aku menangis. dan terus menangis,
tapi bukan kerna hari semalam,
mungkin hanya aku yang menyedarinya,
biarlah
moga esokku indah.
seindah cahaya-MU,
amin~~




pesanan ringkas. HR

Rasulullah SAW bersabda: "Sungguh ajaib perihal orang mukmin, sesungguhnya semua urusan mereka adalah kebaikan. Dan keadaan ini tidak ada melainkan kepada orang yang beriman sahaja. Sekiranya beroleh kurniaan dia akan bersyukur, maka jadilah kurniaan itu baik untuknya. Manakala apabila ditimpa musibah, dia bersabar. Maka jadilah musibah itu kebaikan untuknya." (Riwayat Muslim)
Bersabda Rasululullah s.a.w."janganlah bercakap melebihi dari zikrullah, sesungguhnya banyak cakap akan mengeraskan hati dan bila hatinya telah keras, ia akan menjadi semakin jauh dari Allah."

Hadis Riwayat Abu Hurairah r.a: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Seorang penzina tidak akan berzina jika ketika itu dia berada di dalam keimanan. Seorang pencuri tidak akan mencuri jika ketika itu dia beradadi dalam keimanan iaitu iman yang sempurna. Begitu juga seorang peminum arak tidak akan meminum arak jika ketika itu dia berada di dalam keimanan

Budi pekerti yang baik ialah jika engkau menyambungkan silaturrahim kepada orang yangmemutuskan persahabatan denganmu.(Maksud Hadis)

Kamu tidak dapat menggembirakan semua orang dengan harta benda, oleh itu gembirakanlah mereka dengan senyuman berseri dan ikhlas luhur.(Maksud Hadis)

LIMA BELAS MAKSIAT YANG AKAN MENURUNKAN BALA
Ertinya:
Daripada  Ali bin Abi Thalib r.a. Rasulullah saw. Bersabda: “ Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu:

  1.  Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.

  2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.

  3. Zakat dijadikan hutang.

  4. Suami memperturutkan kehendak isteri.

  5.  Anak derhaka terhadap ibunya,

  6. Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya.

  7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.

  8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.

  9. Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.

  10.  Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.

  11. Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat.

  12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki).

  13. Para artis-artis disanjung-sanjung.

  14. Muzik banyak dimainkan.

  15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat). 
Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan dirobah menjadi makhluk lain".



H.R Termizi
Keterangan
Dunia pada hari ini telah membuat segala apa yang telah disabdakan Rasulullah saw. ini, cuma mungkin belum sampai ke peringkat akhir.
TAMAT

 

Thursday, 18 February 2010

sepah di balik sedu.

Adalah sangat teruk bagi seorang kawan, yg apabila kawannya sedang sedih. mereka tinggalkan berseorangan. itukah kawan yg mereka sayangi?

memang la, berkawan tu mmg susah. sebab kite melibatkan perasaaan. ada rasa sayang. caring. janganlah kite rasa orang itu sibuk pasal kite sebab "buzy body". walhal, dia ambil berat pasal kita. sebab rasa sayang. sebagai seorang kawan. teman. sahabat.

hati kita sangat lemah. terutama apabila bersama teman. maknanya, tersangatlah sensi. terhadap segala  percakapan. perbuatan, atau apa- apa aja yg berkaitan. justeru, kita hendaklah betul-betul mengenali dan memahami teman itu. caranya. sifatnya. sikapnya. dan semua tentang dirinya. selagi kita mampu. supaya kita menjadi kawan yg baek. dan yg terbaek. 

maaf kan saya kalau saya katakan. saya tak suka berkawan. kerna kawan itu hanya satu penipuan. mungkin. kali. selalu diperkatakan. 'kawan ketawa senang dicari,kawan menangis susah dicari'. lebih krg la. padahal. kawan memang suwsa dicari. memang susah.

kawan.hipokrit. hanya mengharap. tapi,aku takdelah ckp aku tak de kawan lgsg. cume skrg nie. susah na dpt kawan. yg sejati, yg kite panggel "soulmate". aku pown ade kawan. kawan yg baek. mereka. tapi, taklah ramai. mungkin hanye beberapa orang. yang aku buleh pangel kawan baek. 

aku pown sebenarnya takut berkawan ngan org, takut melukai, dilukai, ataw terluka. hahaha. cm jiwang lak. poyo jewk. tapi aku seyez. susah la bile kite terlalu bergantung pada kawan. lebih baek pd parent.yg tersayang. sentiasa menyayangi kita. tak mcm kawan. yang bleyh berubah hati. mksud aku bukan perasaan. cm melepak-lepak la. kire boleh terputus hubungan gitu. 

tapi jangan sedih. kita masih boleh berkawan. dgn sape-sape jewk. tapi dgn care yg btowl. aku mmg ramai kenalan. tapi sekadar kenal la. takde la cm aku layan kawan aku. sbb. mmg dr dulu. aku mmg memilih kawan. sebab.........

adalah sebabnya,aku memang takut. bagi aku, kawan pengaruh paling besar dlm hidup remaja skrg. sbb semuanya student. jauh dr keluarga. takde org laen yg boleh tegur silap kita. kecuali, kawan. takde org lain yg boleh ajar kita wat mende-mende yang baru. selain dr ckgu la. kalu tak kawan. bahaya kawan nie.
carilah kawan yg baek. baek. baek. kalu aku. tak kesah la. pandai ke tak. tak salah sekadar kawan. tapi,kita pown kene jadik kawan yg baek. untuk dpt kawan yg baek. baek. baek. 1 lagik,yg paleng penting. jgn la terpengaruh ngan pkara-pkara tidak sihat bersama kawan

Alhamdulillah. setakat nie. walaupown ade lah gak di kalangan kawan baek aku tu bersifat negetif. selepas mereka makin besar. maksud aku,dyeowg berubah la. dr baek + skema. jd jahat. aku sedih. tapi aku takdela jadik spt mereka. mungkin aku cume mampu nasihat dyeowg. walaupown aku taw. takde makne sume tu bg dyeowg. tapi,harap dyeowg jadik baek. amin~~

jap,na kire besh fwens.. tyme dulu.

aku ade sowg.tyme skowla rendah.sksi
sowg+sowg ag,tyme kt smart
mmbe lepak aku kt uma.sowg
kat mrsm ag. ade la sowg +sowg.
kmph ade sowg babe.
skang?ade.mgkin. tapi tak serapat aku ngn dulu.

huhu~~ yg laen2x,kawan gak. atau mungkin kenalan. sbb aku mgkin kenal name.(wlaupun aku pelupe). atau mgkin perasan muka.haha. tapi aku seyez la. org yg aku ckp sayang nie. kalu dikalangan manusia la. lepas family aku. kire aku sayang dyeowg la. 

tak tahulah,mereka sayang aku tak. tapi tak penting la kowt. sebab aku sayang kawan-kawan aku nie. sangat. selama aku bersama mereka. kire myb tyme tu lah. aku byk memikirkan  mereka. tapi bile dah tak lg. cm aku sowg-sowg cm skang. dah tak pk. rase cm sellfish lak. cmne nta.

friends is trouble~~




 

Wednesday, 17 February 2010

spring view.

春望

国破山河在
城春草木深
感时花溅泪
恨别鸟惊心
烽火连三月
家书抵万金
白头搔更短
浑欲不胜簪 
The country is broken, though hills and rivers remain,
In the city in spring, grass and trees are thick.
Moved by the moment, a flower's splashed with tears,
Mourning parting, a bird startles the heart.
The beacon fires have joined for three months now,
Family letters are worth ten thousand pieces.
I scratch my head, its white hairs growing thinner,
And barely able now to hold a hairpin.
 
SPRING VIEW. DU FU.
 

poem yg aku rembat. untuk keje sekolah. hari ini. Walaupun aku tak la paham sangat. tapi, aku berjaya menyiapkannya. Pen tu suwsa gile na guna. da la aku rembat pen org. haha. byk ckp lak. huhu~~
jiwang kowt.

Tuesday, 16 February 2010

tropicana.

 Agak tekanan la. Hariku. Mahu tidak. Susahnya aku ingin mencari keinginan. Untuk tidur. huhu. walaupun agak lewat aku bangun. Gara-gara aku makan ubat sebenarnya. Tapi aku hanya mahu tidur. Yang cukup. Seperti orang lain. Sangat sedih. Cemburu aku lihat. Jam 4, dia masih tidur. bapak la. Mane la dia jumpe mood tidur yang sangat hebat itu. Aku pun mahu.

Asal la susah sangat untuk tidur. Kalau time dalam kelas. Asyik ngantuk jewk. Tidur tak juga. Tapi ade gak rase nak tidur itu. Sekarang rasa pown tiada. susah betul la. Kene practice ag tidur awal. dah takde lagi kopi dalam hidup aku la. sebab kopi itu salah satu sebab aku tak leh tidur. mungkin.

No more kopi k! tapi masih belaja n mencuba untuk meninggalkannya. haha. rini bangun-bangun,bapak aku tepon. Mahu memberikan topup celcom buatku. Aku rasa,ini antara bukti-bukti kesengalan aku telah terpapar.huhu.

Mahu taknya, da hampir beberapa kali juga la.Bapak aku menelefon aku. Gara-gara aku tak mensave no topup yg diberikan. sekadar buat mende sia-sia jewk aku. sampai kedit aku abesh la. sengal gile.adess~~.

Nasib baik la. ade orang yang baik hati itu. menolong aku. membantu. terima kasih 'bang long'. hahaha. baik hati kamu. saya suka la. hahaha. tapi,sebenarnya. aku malu gak la. sikit. sikit .sikit. tapi cm banyak gak la.huhu. btw,tanx kamoo!

Kekenyangan suda aku nie sebenarnya. makan magieo. sup. sayur bersepah +bawang-bawang. yang x la lazat sangat. tapi bileh kiro la. coz dpt gak makan.pas abesh bekfast tadi. susu n roti. Cuti ini.sepertinya sungguh aku berada dalam gua. Mane tak. Bilik memang aku tak kuwa la. Sory sejuk-sejuk ni. membeku aku. Tak sanggup la. Tapi sekadar mencari makan itu. aku g la. tu pown kalu ade kedai yang bukak time CNY nie.

Tadi aku sempat lagik bergaduh nan rumate aku. tapi bukan pasal ape. sal rini hari ape.haha. Da la aku salah. Ingatkan rini ary isnin. Rupenye ary selasa da. dasyat la. Hari pown da tataw da. Gile. memang bertapa tahap extreme kali aku nieh. Dasat. Mungkin sebab duk dunia sendiri kowt. X pasan. hahaha. bongok's jewk bunyi.

penting kali : semalam aku tersedak dgn teruk weyh. sape la ckp sal aku. aku da taw la. ciyan aku tahu. jahat tul.huhu~~

Monday, 15 February 2010

kosong gila

 asal rasa cam kosong gila. tataw nape. sebab mmg kosong. tade kerja? tataw na wat pe? ataw ape? aku pown tataw nape sebananye. kerja sekolah aku masiih tak tersentuh. mungkin i still not in my mood. ntah bile aku ade mood. 
sebenarnya,aku rase aku rindu beliau. beliau. beliau. kawan aku tu. yg berada di rumah. my beshties ever. annur zulaikha azaidie. rindu giler la. dye yg selalu kuwa mkn tgh mlm nan ak. melepak sesame. g menonton movie bersama. dan ke tc bersama. kalu,yg sorg lagik. aku tak rindu. maaf. jujur kate. aku nyampah ag ade. wth.
kalu la aku balek nanti. aku harap. aku tak jumpe dye lagik. benci. aku tataw la. mmg jahat gile kowt dye 2. sengal alam. shah alam. puncak alam. tapi,dye tetap la kawan aku. cume aku da jadik cm dulu. x suke dye. xp, x la sampai benci cm dulu kowt. tahap gaban punye. gile tol. sampai skang dye still kontek ak la. tapi, aku maseh ngan alasan-alasan aku. name pown aku x suke dye.haha.
status aku yg dye taw. aku ade bf. haha. tipu sunat. aku x suke dye. biala. lawak kowt. tyme dye ckp. hope bahagia. pas,sume soklan-soklan dye tanye sal 'kononnya' bf aku. tak dijawab oleh aku. haha. mane ade pown. cmne ak na jawab. tak baek tipu byk-byk.
:)
aku rase. tak patut show ape yg aku rase. tapi aku tataw la sbb ego ke ape kew, yg penting aku tamaw ckp pew yg x pasti.hahaha. yg sudah pasti itu. aku tak suka care dye cmtu. kwn xp x eklas. tak suka ah. melaenkan dye mmg cmtu nan sume owg. xde niat laen. ikhlas. jujur. sebab ak tataw dye cmne sbnrnya. huhuhu~~
tapi,tlglah faham satu. kalu kita tak menunjukkan syg kita pada sesiapa pada usia muda ini. terutamanya sbg seorang pompuan. itu tak mustahil. dan tak bermakna hidup ini tiada istilah sayang. ada. mungkin. tapi bukan untuk dipamerkan. ataw. mugkin belum lagi. masih tak berupaya. seperti aku. kali.
mungkin bila aku tahu ape itu kehidupan. matlamat hidup aku. jalan hidup aku. ada hidup yg stabil. matang. dan bersedia. baru la kowt. haha. bongok jewk rase. pehal jiwang lak ni. adess~ 
nt kalu balek kuantan. aku na melepak. cm dulu. mkn mlm. men futsal . dgr lagu. besh. tapi hanya nan beliau. huhu.yg selalu gak la gaduh nan aku. merajuk-rajuk. tapi,aku tetap syg beliau. hari ini. 15 febuary adalah anniversary beliau dan yg tersayang. ~

aku sayang beliau. dan syapiq jugak.walaupun tak la rapat sangat nan mamat nie. walaupun da dkt sthun aku kenal. ni pown atas dasar isik masa lapang tyme tggu result spm. gempak la beliau. sangat tabah. bertahan begitu lama. tahniah la syg. hope both of u. still together. forever. sampai kawen taw.hehe.
aku pown ade permintaan bwat beliau. doakan la aku. aku na abesh belaja nan jayenye. malah,aku pown inginkan kebahagiaan. haha, spt dlm perancangan. dlm 2 thn ag. mungkin. jumpe yg baek. ikhlas. supaya aku bahagia.amin~~

perlu kali.

sebenarnya ego itu diperlukan atau tidak dalam kehidupan ini? mungkin kadang-kadang rasa perlu.tapi kadang-kadang rasa tidak perlu. kerana kadang-kadang ia membawa kebaikan. tapi kadang-kadang membawa musibah.
kadang-kadang tanpa kita sedari,musibah itu berubah menjadi anugerah.cuma kita yang tidak menyedarinya. Justeru,kita harus mensyukuri semua perkara yang terjadi. sememangnya,kejayaan mahupun kegagalan itu adalah satu ujian.
adakah riak itu konsepnya sama seperti ego? ego sebab keras hati. kowt. kalu kita tiada keegoan dlm diri kita, sepertinya diri kita tiada harga.. kalau pemalu selalunya ego sangat tinggi. sepertinya aku. mungkin.
kenapa ada rasa selfish di saat kita membuat keputusan dengan rasa keegoan. 
sedang memahami keegoan. masih membahagikan tahap keegoan. kepentingan.

suka itu

Suka. Berani mengaku anda suka? suka itu tersangatlah 'common' rasanya. Tapi,apa yang specialnya tentang suka itu? rasanya apabila suka itu luar biasa. Macamana pula yang itu. urmm, rasanya. Main-main rasa pulak, ok la. lagi pown. I'm just an ordinary person. Tak mampu kowt nak ckp mesti. Kalu suka,mende ke, orang ke, senang kali. Tapi,senang suka,senang lupa..
   Maksudnya,kita suka mende baru, mende comel, mende besh la. Then, bila da tak besh kalu, da tak baru kalu,da tak comel. Suka tu hilang bersama tak itu. Sedih plak rase. Lagipown, tak-tak itu sebenarnya,datang bersama waktu yang kita memang tak boleh hindar. Siapa yang tak pernah melalui saat menyukai, disukai. Semua org pown pernah rasanya. Suka itu hadir mungkin dari mata, telinga, ataw mungkin secara tak sengaja. tanpa kita sedari. 
    Sedar ataw tak sebenarnya suka itu juga membesar. Suka itu juga bakal mati. tapi itu semua akan terjadi kalu ada perasaan, keinginan,  juga kesedaran tentang kesukaan itu. Sampai bila pown,kalu kita cakap soal suka. tak kan pernah habis. 
    Tak kenal maka tak cinta. tu pepatah yang kita selalu dgr. tapi kalu suka. tak kenal pown buleh suka. Peliknya, semudah itu kita boleh suka. Camne nta na kawal suka itu.. kadang-kadang kita tamaw pown buleh suka.. Tapi,suka itu pada hakikatnya.memang sementara.mudah berubah. ia mungkin kekal dgn kehadiran sayang,malah cinta.
   Suka tak sama dgn minat, apalagi dgn sayang. berbeda bangat. kalu nak ckp suka.semua pown suka.tapi,kalu suka tak bermakne kita sayang. malah,kalu sayang tak bermakna kita cinta. Tapi ada juga yang kita tak suka. tapi kita sayang. 
    Bosan la aku dgn suka ni. mudah sangat. disebut,hadir. tapi,menyebabkan complication dalam kehidupan. tahu knape. Ade orang sanggup bwat ape sahaja. utk benda yang dia suka.
tapi,bagi aku.suka itu sekadar suka. yang suka itu hanya sementara. sekadar suka suka.
 Jadi, itu saja bwat yg aku suka.
suka makan.
suka tidur.
suka merepek.
suka membebel.
suka melepak.
suka aku.
suka sos.
suka hijau.
suka panda.
suka lagu.
suka ayam.
suka itu.
suka sangat.
sebenanye,
suka kamu.

huhuhu~~
 
suka jewk.


 

Saturday, 13 February 2010

salah TIMING

 昨天晚上我睡觉晚了。因为我的朋友有诗人今天,所以我们一起聊聊天人。我们不能见从今天都星期二,四星期。我很想他,可是我不要说话。今天晚上我和穆尼去了超市。我们买很多吃饭的东西。在路上个有少人,他们在他们的家吃了。

 
  aiyak!! ary ini sangat bising. aku pown tak pham mengapakah orang di china ini membakar bunga api itu tanpa henti. da lah mahal kowt hargenye,pastu bakar pulak. bazir benar rasenye. 
last nite,tidow lambat gile,dgn harapan dapat tidow dgn lame tenang. tapi,apew yg berlaku tidak seperti yg aku rancang. pagi2x bute ag da berbunyik dentuman bunga api memecah kesunyian beijing ini. tersentak la aku saat aku sedang lena tidur. mula la, ak da tersedar kalu, bising kalu, cerah kalu,. 
bangun la aku. da tak buleh tidow suda. mampus aku,cmne la aku na tidow nie. pening lak aku memikirkannya. adess~~.
adakah sesiapa yg buleh mmbantu aku? utk tidow.mungkin.
aiskh,bilo la aku na stat wat keje uma yg berlambak kowt. huh,mungkin shari sblom class kali.

mood : rilex2x suda.
(^_^")
  

PERKAHWINAN

 Mereka dijodohkan keluarga la. kolot gila aku rasa. Mane ade zaman sekarang ini orang ikut jodoh pilihan keluarga. Aku tak setuju langsung. Maaf la kalu apa yang aku kata ni kau tak boleh terima. Tapi,camne dia boleh ikot dgn pilihan keluarga dia?! pelik ak, kalu aku la. selamat tinggal. haha. maw tak nye. aiskh,
  Macam-macam orang lagi yg dia boleh jumpe. lagi cantik. lagi lawa. lagi baik. Nasib baik aku masih diberi peluang untuk memilih,x seperti dia. sedihnya.  Jap, tapi apa motif ibubapa dia menjodohkan dia. Masih terlalu muda. Eratkan hubungan kekeluargaan? ala,x ya jodohkan pown boleh la.
  Tapi,baik sangat dia. patuh jewk apa yg parent suwoh. mmg la.dye baek gile. adess x paham aku. Asal masih wujud org seperti dia. da la penyayang. caring. ok la. tapi,jodoh dia. x la aku kenal. harap-harap,same cam dia. baru matching! haha.
  Kalu lah mereka tak bersame akhirnye,mesti sedeyh an,. kalu la aku. bapak la.keciwa kowt. tapi, laki-laki spt dia. mesti ramai org nak kowt. baik hati hati. kecuali aku. coz. ak x knl  cgt dye. cume knl dr teman-teman. betul gak an. kita hanya mampu merancang. tuhan yg menentukan,.
  Papepown,aku doakan dia dan jodohnye disatukan. semoga bahagia. amin~~

hah. nie part besh. i like.
Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di kalangan kamu dan juga orang-orang yang layak menikah dikalangan hamba sahaya kamu laki-laki dan perempuan, jika mereka miskin Allah akan memberi kemampuan kepada mereka dengan kurniaannya.Dan Allah maha Luas (Pemberiannya),lagi  Maha Mengetahui (QS Annur :32)
  Maka,aku pown wase cm na kawin awal jewk. tapi, insyaAllah la. kalu ade rezeki. moga-moga. :)  

  sesungguhnya, 
“Jika mereka miskin Allah akan memberi kemampuan kepada mereka dengan kurniaannya(QS Annur:32)
mereka tu,mereka yg berkahwin. maknenye. perkahwinan membuka pintu rezeki.sehinggakan,jika mereka itu telah mempunyai kemampuan untuk bernikah. tapi masih memilih jalan untuk membujang. itu telah dikira sbg satu penghinaan.

Seorang saudara mengadukan dirinya yang masih kurang iman kepada sahabatnya,
"Saya rasa masih tidak kuat lagi untuk menikah” .

Jawab sahabatnya,
"Justeru kerana kamu masih belum kuat imanlah kamu harus menyegerakan nikah, kan nikah itu menyempurnakan separuh dari agama ?"



wah,mantap jawapan tu. saya setuju. :)

  
 

  

Friday, 12 February 2010

terkilan

Maw x nye, bile sarah dah tunjukkan keinginan utk menjauhkan diri dari boboi. boboi x taw na wat cmne ag,terpakse la terima. diluah mati mak,ditelan mati bapak. keinginan sarah terpaksa disokong,untuk menunjukkan dirinya yang tersangatlah meghormati perempuan itu. tapi,dihati kecilnya itu,tersedu-sedu. siot jewk, tapi,kemungkinan mereka akn terputus hbungan. terus. tamat. boboi takot la. sbb boboi spt tiada kawan.sungguh pown,boboi baru mgenali diri sarah. yg cukup baek.
  utk menguatkan diri boboi,dia cume mengambil kire,mungkin ini jalan terbaek buat sarah. dye maseh byk perkare yg ingin diselesaikan. hidup  sarah. bukan hidupnya.bersangka BAIK la boboi. sebab,setiap sesuatu perkara ada hikmahnya. 
  boboi terima keputusan sarah.dan hanya mampu berdoa,moga mereka. tetap,berteman. walaupun berjauhan.kite hanya mampu merancang, Tuhan yg menentukan segalanya. 
:) 

Thursday, 11 February 2010

marah kowt

nyampah giler kowt,  tataw nape. tapi yang pasti,
dia buatkan aku wase cm,eeeeiyhhh.
geram kowt,ak pown tataw la,na caye ataw x,
xp,ak mmg x caye laki pown,walaw sebaek manepown dye,sebab. ak mmg x caye,
xp,kalu da selalu sgt,bosan gak la ak,na wat2x caye, wat saket aty jewk.
suke aty ka la,. g mampos~~

2 la,kalu mara.mesti x puas aty.yg saket itu,dekat di hati,manusia2x,
isk,kalu ikotkan aty,na jewk mrah dpn2x,maki2x skewt, nyampah la,
tapi,lepas pikirkan hak,
x perlu wasenye,bia jewk wase itu,mati di citu,bencinnya.
mengharapkan 1 bende,
moga ia tidak menjadi luka, ataw mungkin meninggalkan parut.
mgkin juga, menjadi dendam,dlm diriku.
ak bukan lah seorang yg pendendam,
harap maklum.

da la,wat pew yg ka suke,
I DON't CARE!
plish,nyampah same luu,
bluek!!

yg iklas: tiEnA

indahnya ciptaanmu

dia sangat manis,
lengkap di mataku,
walau ku tahu x mungkin sempurna dirinya,
seperti diriku,

sebelum aku mengenali dirinya,
aku melihatnya,
sungguh pendiam,
susah utk mendengar suaranya,
sangat susah utk didekati,
serta sangat susah melemparkan senyuman manisnya,

tapi,
terbukti ciptaanmu itu cukup indah,
saling lengkap melengkapi,
indah mengindahi,
kurang melebihi,

yg sebenarnya,
matamu itu membuktikan,
kasih syg dlm dirimu,
melimpah-limpah,
menyayangi,disayangi,cukup kasih syg,
tahu,diri yg diam itu sbnarnya,
penuh rahsia,
antara dirimu,aku,dan yg lain,

kabar tentangmu ku dgr,
hidupmu dulu,
tapi,apa yg kulihat tidak sperti itu,

kamu berubah ataw  itu mmg dirimu,

terbukti sudah,
itu mmg dirimu,
tetap begitu,
maafkan kekhilafanku,
tidak ku sangka,
indahnya hidupmu,
hebatnya Penciptamu,
mewujudkan insan sepertimu,
yg sangat indah,

~~bersyukurlah wahai insan itu,tetaplah dgn hidupmu.

Wednesday, 10 February 2010

perTAMA kali aku

pertama kali aku melangkah masuk,
licin siot,risau gak jatuh,
xp mengenangkan tgok dak2x yg da bease g tue,.
buleh nari2x ag,..
besh la,
i LIKE,huhu~~
x sia2x aku mencube,

buleh lari lari ag,.
pertama kali aku maen ice skating,
besh la.
di xidan yg bijiao yuan,
nan classmate ak yg sengal dan laen2x,
 
tiena dan si kucim,
muni meoww~~
t kyte pergi lagik,next week,
dlm cuti nie jugak ek,.
love muni~~.
mybesh friend eva.

Tuesday, 9 February 2010

penat xp BESH!

今天我做我们的作业

去了中国人的家
 
和三个人我的同学们嗨哟一个人别的的同学们。
这是家有三个人,有张姐姐,叔叔,是阿姨。
banyak kowt aku makan rini,.
adess,kekenyangan tahap gaban,
extra full la pulak,mmg da lame x makan sebnyak itu,
yang besh,di sini ak belaja ape itu majong dan carik skill la maen,
boleh tahan la,不太好!
hebat kowt,asek menang aje,


gembira dapat bekerjasama dgn anda2x,
harap homework kyte berjalan lancar,
laen kali buleh la kyte maen majong same2x deh,.
huhu.
sangat jauh perjalanan hari ini,moga ia banyak mengajar aku menjadi seorang insan.

Monday, 8 February 2010

makan utk sehat

saya SANGAT SUKA itu


 

bersama SUSU
1 lagik,yg hanya mampu dibeli


 
SWEET SOUR~~
siapa reti masak?
na jugak belajar,
sangat enak,lazat.
waaaaahhh.




 

Sunday, 7 February 2010

suka ataw benci

tak kenal maka tak cinta,
samela,
tak kenal maka tak benci.


tapi....
 aku sangat tak setuju dgn seseorang yg membenci tanpa mengenali,
kite patut bercakap mngenai hak,
ape plak,
membenci si A,kerna sikap si A, tak seperti yg dibayangkan,sungguh tidak adil.sungguh.
hak yg menetukan segalanya,
walawpon kyte tahu,sume owg mmpunyai hak memberikan 1st impression,
membenci,
dibenci,
sangat tak besh didengar.
apa lah salah mereka,
aku pown x mengerti,
perlu kew konsep benci membenci ini?
diterapkan,dlm persahabatan?!


tidak rasanya,
xp,maafkan aku,
sebab sesungguhnya,
sifat membenci itu telah wujud dalam diriku,
tidak adil utk aku membencimu,
walaupun,yg menyebabkan aku membencimu,
adalah sifatmu,kelakuanmu,
sungguh aku tak membencimu,andai aku tak mempedulikanmu,
tapi aku telah itu,kerna aku masih ambil peduli,


utk adil padamu,aku berani menyatakan bahawa,aku sama sekali tidak kisah,
andai kau jua membenciku,
sebab,
ia adil utk kau mmpunyai rase yg serupa,
benci.


tapi,aku sedang mencari jalan,
menghilangkan keBENCIan,
rasenye jalan yg terbaek adlh,
mempersetankan segalanya,
andai ianya tidak melibatkan hidupku,


tidak ku peduli,
tidak ku tahu,
tidak ku kesah,
tidak ku ingin tahu,
tidak ku fikirkan,
semuanya tentangmu,
moga,rase BENCI itu tidak wujud,
dan tak kan pernah wujud lagi dlm hidupku,






 




F.R.I.E.N.D.S

its NOT easy 2 make friends,
as the way to proof he/she is really a friend also NOT easy,

lets see,
the meaning of
REAL FRIENDS
he/she is there when u need.
know what the things u need,
help u as they can,
still there,listen to u,
keep advices u,as the will to,
comfort u,
let u smile again n keep the smiling face,
always on your side,
can accept ur decision,
and who u are,

BUT,
u should be a good friends 1st,
but,
IN THE WAY U ARE.
still be urself baby~~   




 
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...