sebab awak comel, klik kat bawah ni :)

Saturday 1 May 2010

keikhlasan^^

asal dengan aku, aku pun tak paham la. ini adalah perkara common yang berlaku. adess~~ kesilapan lagi ke? kesilapan untuk sekian kali. kesilapan diri aku, 
kerna sesungguhnya aku hanya seorang manusia biasa. 
asal ku nak emo-emo sekarang ni?
mungkin sebab rasa pelik-pelik, cam bease la.
aneh yang tak dapat digambarkan,
sebab otak ku nie ade gangguan kali, urmm,.. bukan otak la, HATI aku.. hati yang mulakan,
tapi, aku tak salahkan hati aku, tapi diri aku.. yang hanya insan  biasa.

seyezly,
kata-kata semalam, buat aku berfikir panjang ag,
'keikhlasan',
sejauh mane aku  tahu erti keikhlasan? memang la buleh dikata dengan mudahnya,
tapi ia adalah perkara yang rumit, hanya orang yang mampu sahaja yang buleh melakukannya, 
aku? 
sepertinya, aku pun tak yakin la,
adakah aku dah cukup ikhlas? oh tidak!
aku mahu hati yang tulus ikhlas.
aku mahu.

this is common la,
aku mahu ikhlas dalam semua perkara,
belajar, berkawan, menyayangi dan seangkatan dengannya,
asal ekh, kekadang rasa cam dah ikhlas, 
tapi ku still tataw, sejauh mane keikhlasan tu,
camne nak tahu nie?
siapa ade tips mengukur keikhlasan?
pembaris ke? papew jela yg buleh ukur,.

ku nak tahu, sebab ku mahu ikhlas,
tapi sebaek-baek ikhlas adalah ikhlas kerana Allah,
tu yang ku selalu belaja,


ini bukan persoalan lagi. ini adalah mungkin bukan jawapan sebenar, tapi ku just nak pujuk hati ku yang sedih sebab masih tak pasti adakah ia dikalangan hati yang ikhlas? jika  tak sekali pun, masih mampu untuk ikhlas. jap, penegasan sebentar. pengorbanan bukanlah sebuah keikhlasan. itu betul k. jadik tak perlu la kamu asyik berkorban jewk. walaupun mungkin atas dasar ikhlas itu, kita berkorban. weyt, mende la aku merepek nie. aku cume nak mencari jawapan sebuah keikhlasan. adess^^
ok la. balik pada tajuk utama. kite bagi contoh; keikhlasan dalam menyayangi, tak kesah la kepada sesiapa pun, ibu, bapa, kawan, yang tersayang, atau sama waktu dengannya. ikhlas menyayangi, maksudnya, kita sayang dia seadanya, semampunya, tanpa mengharap satu pun balasan. satu pun tak perlu balasan. sebab dah ikhlas. jadi buat yang disayangi : saya tak akan mengharapkan apa-apa pun dari awak, walaupun kasih syg dari awak. tapi kalau nak bagi, itu bonus! :)

tak perlu ingat ape kebaikan kita pada orang laen, sebab tak penting. nak buat apa jewk pun. niat kite just nak bantu orang lain semampunye. sebab tu kadang-kadang rasa beruntung menjadi seorang yang pelupa. tak perlu ingt mende tak penting. itu menjadi mudah. ini juga membuatkan aku berfikir. perlu ke kite mention keikhlasan kite pada orang laen? perlukah?

rasa macam tak perlu jewk. sebab untuk apa? motif? adess..  supaya ada yang mengerti. tapi, mengertikah dia? sejauh mane pengertian dia terhadap keikhlasan kita kepadanya? huhu~~ mungkin kalau kite tak mention, dia akan sedar juga keikhlasan kita. walau mungkin mengambil masa yang lame. 

sebenarnya ku mahu kan keikhlasan itu hanya sebab ia menjamin ketenangan hati. sungguh. sangat menjamin. sebab fikiran kite tak kan terganggu. hati kite tak kan celaru. tak kan pernah wujud rasa ragu-ragu dan ia memang sifat yang sempurna. terutama utk hati.

keikhlasan juga akan menguatkan hati kita. sebab kalau kite mendapat layanan yang teruk dari sesiapa pun. kita tak kan rasa terseksa. sebab kite akan menerima segalanya dengan sepenuh hati. seikhlasnya. apa pun orang nak buat. tak perlu kisah. ikhlas kan hati. terima seadanya. 

yang mudah mungkin:
berilah senyuman yang ikhlas kepada semua!
(^__^)




 





     



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...